Tässä siis Tiukun seitsemän tärkeää asiaa:

1. ASKELLAJI. Olen hassu tyyppi ja hassuuteen kuuluvat mm. askellajit. Kävely ja hölkkä kuuluvat niihin, mutta myös hömppälaukka (hidas, pylly nousee korkealla, käytetään varsinkin hihnassa) ja kiitolaukka, johon liittyy oleellisesti myös moottoriääni (jota toiset koirat toisinaan pelkäävät, luulevat että räyhään!). Lisäksi askellajeihini kuuluuvat sivuhyppy ja ryömiminen. Sivuhyppy on  erityisen kätevä silloin, kun pitäisi päästä  vielä pikkasen pidemmälle ojaan mutta emäntä ei suostu tulemaan mukaan. Sivuhypyssä on kaksityyliä: hyppy puhtaasti sivuttain (vrt. leikkisä kissanpentu) tai sitten pyllypuoli aavistuksen nenäpuolen edellä. Ryömiminen  on varsinkin ihmisiä  viihdyttävä askellaji,  jonka olen kehittänyt niin ikään saadakseni vielä muutaman lisäsentin hihnaan. Askellajikavalkadin kruunaa kiipeämisaskel. Olen näppärä myös vertikaalisesti ja harrastin nuorempana hyllykiipeilyä ja vieläkin toisinaan aidanylikiipeilyä ja olkapäille kiipeilyä.

2. IHMISET. Ihmiset ovat ihania. Niiltä saa kaikenlaista, kuten rapsuttelua, ruokaa, kehuja ja mitä nyt vaan voi kuvitella. Kun ihminen lähestyy kävellen, saatan muuttua patsaaksi. Sitten minua saa taputella ja silitellä ihan niin kauan kuin haluaa. Varsinkin pienten ihmisten kohdalla tapaan patsastella. Jos ihminen lähestyy juosten, saatan patsastelun sijasta halutakin paimentaa. (Kt. kohta PAIMENNUS.)

3. RUOKA. Kuten serkkupoika Onni jo totesi, ruoka on kaikki. Ja kaikki käy. Ruoka on... NAM! Olen opettanut emännänkin tarjoamaan ruokaa mitä erilaisimmissa tilanteissa. Ei tarvitse kuin pikkasen vilkaista vastaan tulevaa lenkkeilijää "sillä" silmällä ja ruokaa jo satelee. Onni on tässä myös hyvä, yhdessä me ollaan ihan ehdottoman parhaita!

4. PAIMENTAMINEN. Olen paimenkoira ja varsin ahkera sellainen. Suosikkikohteitani ovat pyörät ja hiihtäjät, mutta paremman puutteessa käyvät myös lenkkeilijät ja vaikkapa lastenvaunut. Emännän mielestä ei ole kivaa kun paimennan täällä kaupunkioloissa, joten olen keksinyt korvaavan mielihyvän paimennuksen tilalle. Kt. kohta RUOKA.

5. SAALISELÄIMET. Onnin kanssa me saalistetaan kaikenlaista. Minä olen parempi, ja olen saanut kiinni (ja syönyt!) mm. oravan, lukuisia pieniä hiirieläimiä ja variksen. Lisäksi olen tappanut siilinpoikasen. Siitä emäntä kyllä suuttui niin paljon, että olen jättänyt siilit rauhaan. Tavoitteena minulla on yhyttää vielä nurkillamme pomppivat rusakot ja jänikset sekä varsinkin naapurin Harmaa Kissa. Harmaata Kissaa odotellessa voin kyllä saalistaa seutumme muitakin kissoja. Käytännössä kaikki itseäni pienempi kuuluu saaliseläimiin, ja ne pitää tappaa. Huom! Minun kokoa ei lasketa ulkoisten mittojen perusteella vaan egon - se on rajaton.
 
6. MIINA JA ONNI. Parhaat ystäväni. Miina on ihana ja rakastan hoitaa häntä. Nuolen Miinan silmät ja suupielet ja korvat aamuin illoin ja väliin pitkin päivääkin. Miinan kylkeä vasten on ihana nukahtaa. Onni on göötitystäväni ja sinänsä korvaamaton: gööttiä voi ymmärtää kunnolla vain toinen göötti.

7. THE SASU. The Sasu on äitini ja ihmeellisen vaikututusvaltainen rouva. Teen mitä vain ollakseni hänelle mieliksi, ja hän onkin ainoa koko maailmassa josta sanon näin.      

Tästä haaste lähteekin sitten eteenpäin ystävilleni Pipsalle ja Elsalle sekä lajirajan yli Lefalle sekä ilman muuta Viivi-idolille Ja tietenkin Vimmalle!